torsdag 3 januari 2013

Smaskiga Filten





 Så var den då äntligen färdig. Köpte ett nystan King Cole Bamboo Cotton i blekrosa tidigt förra våren och det var det som startade det hela. Jag blev kär i garnet och kär i färgen. Först tänkte jag virka bara enfärgade rutor, men jag är definitivt en kantperson - tycker om hur kanten ramar in och knyter samman filten. Så istället gjorde jag småfiltar med nio rutor i varje, som jag sedan virkade ihop. Alla niorutskombinationer är olika och ingen samma färg är kant i kant. Det tog lång tid att pussla ihop. Och det blev ända fel. Såklart!

Filtfakta

Virknål: 4,5
Garn: En herrans massa. Gamla restgarner i bomull och King Cole Bamboo Cotton i blekrosa, vitt och blekgrönt.
Storlek: 125cm*170cm
Vikt: Drygt två kilo. Man ligger verkligen fast förankrad under den. Skönt och påminner mig om ett täcke min mormor hade.
Antal rutor: 48 stora eller 432 små.
Trådar att fästa: ca 1800. Inte konstigt att just det momentet tog nästan ett halvår!


 Svenska rutan.. när jag får lite hemlängtan...


Varför heter den Smaskiga Filten? Jo, givetvis för de pastelliga karamelliga färgerna, men också för att den såg ut som en hög våfflor där den låg på soffan.

2 kommentarer:

  1. Imponerande! Vilket gigantiskt projekt... Väldigt fint och ser just sådär tungt och härligt ut.

    SvaraRadera
  2. Hej Anna
    Tack för att du tittade in och skrev några ord. Vilken magnifik virkad JÄTTE pläd du lyckats få ihop här. Jag är impad. Bara tanken på att fästa 1800 trådar ger mig gråa hår. Ha ha ha. Gillar designen som påminner om ett lapptäcke gjort av 9-patch block.
    Ser att du är relativt ny här i blogglandet. Välkommen. NJut av resan, när man väl börjat kan man inte sluta att insupa all inspiration, kunskap, uppmuntran och goda råd som flödar. AH det gott!
    Kram
    Annette
    My Rose Valley

    SvaraRadera