söndag 24 november 2019

Helgsockar



Från inte favoritgarn i förra inlägget till nytt absolut favoritgarn i detta inlägget! Vad pratar jag om då? Jo, Svarta Fåret Sox. Tjockt, fint i färgen och roligt att sticka med! Eftersom det är ett tjockare garn räckte det med att lägga upp 44m på stickor 4mm för sockar (jämfört med 60m på stickor 2.5mm som jag vanligen stickar sockar med), dvs i princip stickar de sig själva, tog bara en helg att få paret färdigt.


Eftersom jag var redig när jag köpte garnet och tog i i överkant, hade jag två! nystan över. Ett av nystanen blev handledsvärmare till frusen stickerska med ett litet flätmönster på toppen. Dessvärre verkar det vara nästan omöjligt att lägga tassarna på detta garnet i UK, men när jag åker över till Sverige nästa gång blir det med stor resväska så att jag kan köpa på mig ett lager.

Färgen på sockar och handledvärmare heter 01 (personligen hade jag kallat det något i stil med godisrosa men som sagt 01 heter det).


Week-end Socks

From not favourite yarn in my previous post to new absolute favourite in this post. What am I talking about? Let me tell you, it is Svarta Fåret Sox. Thick yarn, in lovely colour and funfun to knit with. Since it is a thicker yarn it is enough to cast on 44st on 4mm needles for socks (compared to 60st on 2.5mm needles I usually cast on) this means they pretty much knit themselves - it only took a weekend to finish this pair.

Since I was quite clever this time when buying the yarn I had two! balls of wool left over. I used one of the balls to knit a pair of wrist warmers for chilly, frozen knitter, adding a little cable pattern on the top. Unfortunately it seems almost impossible to get this yarn in the UK, will have to stock up next time I go over to Sweden. 

By the way the colour on socks and wrist warmers is 01 (personally I would have gone with something like candyfloss pink but 01 is the name)

4 kommentarer:

  1. Lovely comfy set !!!!!
    Have a cozy week !
    Anna

    SvaraRadera
  2. The socks look so warm and cozy and the color is beautiful. Well done!
    Amalia
    xo

    SvaraRadera
  3. Lovely yarn and warm cosy makes! Also, I love that stool with the little wooden mouse - how ridiculously cute!!! xx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you! He is a birthday present. Have been looking at them for years!x

      Radera