tisdag 7 maj 2013

Disktrasa


 Jag har virkat disktrasor. Tänkte att det skulle göra hela diskupplevelsen lite roligare. Inte för att jag personligen diskar särskilt ofta. Har kletfobi. Men för maken...

Har använt mig av samma maskor - en fast maska, en luftmaska, en fast maska osv, men beroende på var man sticker ner virknålen så får man olika effekt.


Här virkade jag den fasta maskan omkring luftmaskan från föregående varv. Mossvirkning? Egentligen precis som när man virkar mormorsrutor, men med fasta maskor.


På den andra trasan virkade jag istället i V:et - lite pilligare eftersom man måste sticka snett för att träffa V:et på baksidan också. Men det ger en väldigt fin fläteffekt.

Båda är virkade i bomullgarn, som jag hade i mina gömmor. Virknål 4.5mm för att den låg närmast till hands. Storleken är ca 40 maskor och sedan virkade jag dit en kant. Hög precision alltså...

2 kommentarer:

  1. Very pretty indeed - far too nice to use for the washing up xx

    SvaraRadera
  2. Wow - so nice, love the funky colours! That first picture looks really good! xx

    SvaraRadera